Grekokatolicka cerkiew pod wezwaniem Zaśnięcia Matki Bożej (zdjęcia - cz. I) // Płazów

Grekokatolicka cerkiew pod wezwaniem Zaśnięcia Matki Bożej (zdjęcia - cz. I) // Płazów

Cerkiew greckokatolicka pod wezwaniem Zaśnięcia Matki Bożej.

Murowana cerkiew powstała 1936 roku w miejscu drewnianej cerkwi z 1728 roku. Nie służyła długo swoim parafianom, zamknięta została w 1947 roku, po wysiedleniach ludności ukraińskiej w ramach akcji „Wisła”. Cerkiew latach 50. XX w. pełniła rolę magazynu - taki los spotykał wiele świątyń po II Wojnie Światowej. Dziś nieużytkowana.

Jeśli chodzi o architekturę to przypomina cerkwie, które znajdują się w pobliskich wsiach i miejscowościach (nawet kolor elewacji i dachu jest taki sam). Na planie krzyża greckiego z kopułą na środku. Trudno cokolwiek napisać mi o wnętrzu świątyni Na ścianach (z tego co pamiętam) nie dało się zauważyć żadnych resztek polichromii - nie udało mi się dotrzeć do żadnych zdjęć sprzed wojny, ale będę szukać. Co do wyposażenia - stoi tam jakiś ołtarz (ale czy oryginalny, czy nie - nie mam pojęcia), a na nim leży m.in krzyż.

Co do wrażeń: początkowo czułam się tam bardzo nieswojo; było bardzo cicho, a puste wnętrze wydawało mi się trochę straszne. Całe szczęście tego dnia było słonecznie i nie było się czego bać, więc skończyło się tak, że absolutnie nie chciałam stamtąd iść - ale niestety, kolejne miejsca czekały...

Zapraszam do obejrzenia pierwszej części zdjęć oraz do odwiedzenia strony na facebooku https://www.facebook.com/tobyloijest/